Skip to Main Content

Kilder til dansk og international markedsinformation: Brancher og virksomheder

Præsentation af databaser mm. der indeholder information om markeder, brancher, virksomheder, forbrugere, kunder og lande

Brancher og virksomheder - indhold

Brancher og virksomheder

Brancherapporter: redskaber til at finde brancherapporter og anden information om brancher

Virksomhedsdatabaser: basisinformation, regnskabs-oplysninger m.m. om virksomheder

Virksomhedsinformation - i tekst: artikler, rapporter mm. om virksomheder

Litteratur

Brancher - en definition

Branchebegrebet - langt fra en entydig definition:

  • "et fag, en gren af erhvervslivet" (Nudansk Ordbog, Kbh. 1981)
  • "Industry" er det engelske ord for branche; på dansk er industri betegnelsen for fremstillingsindustrien (sekundære erhverv - manufacturing på engelsk); forskningen inden for brancheanalyse hedder på engelsk "Industrial Economics" og på dansk "Industriøkonomi"
  • inden for økonomisk teori defineres branche som en samling af konkurrerende virksomheder, der sælger de samme varer til de samme kunder. Dvs. en branche består af alle de virksomheder, som udbyder substituerende produkter. Efter denne definition er f.eks. virksomheder inden for medicinalbranchen som Novo Nordisk, Lundbeck og Løvens Kemiske Fabrik ikke i samme branche, da de ikke sælger substituerende produkter
  • En mere bred definition: Branche som en erhvervsgren med visse karakteriske fællestræk
    • fællestræk ved at en bestemt teknologi indgår i produkterne, der fremstilles i de pågældende erhverv som f.eks. elektronikbranchen
    • fællestræk ved at branchen anvender en bestemt råvare ved produktfremstillingen som f.eks. fødevareindustrien, plastindustrien og jern- og metalindustrien
    • fællestræk ved at varens art i sig selv afgrænser branchen som f.eks. medicinalbranchen, ølbranchen, vindmøllebranchen, møbelbranchen, modebranchen og mange flere

   (kilde: bl.a. Per Vejrup-Hansen & John Kondrup: Brancheanalyse. Erhvervs- og branchebeskrivelse i økonomisk perspektiv, Kbh. 2014)


Begrebet "Branche" bruges i denne sammenhæng ud fra den mere brede definition. Som det også kommer til udtryk i de officielle branchebeskrivelser fra statistikkontorer og internationale organisationer. Der findes mere detaljerede oplysninger herom under Nomenklaturer

Brancheanalyse: The Five Forces

Analyse af branchens konkurrencesituatuon:

  • hvordan er konkurrencen blandt eksisterende aktører i branchen?
  • hvlke trusler eksisterer fra nye konkurrenter i branchen?
  • hvilke trusler er der fra substituerende produkter?
  • hvordan er kundernes forhandlingskraft?
  • hvordan er leverandørernes forhandlingskraft?

 

Kilde:

Porter, Michael E.: "The Five Competitive Forces that Shape Strategy", Harvard Business Review 86.1 (2008) 78-93

CBS Library, Solbjerg Plads 3, DK-2000 Frederiksberg, Denmark

Homepage | Addresses and Opening Hours | Contact