Markedsstørelse: kort beskrivelse
Markedet i tal: fokus på statistikressourcer
Markedet i tekst: markedsrapporter mm.
Når først markedet er afgrænset/defineret, vil der typisk være behov for en opgørelse af markedets størrelse, dvs. en kvantificering i form af antal kunder/brugere, værdi/omsætning og/eller antal solgte enheder/varer på f.eks. års- eller månedsbasis
En overordnet definition:
(produktion + import) - eksport = forsyningen (omsætningen, markedet) for en vare / service
Markedsstørrelse er gerne noget af det mest vanskelige at finde brugbare, aktuelle og valide tal for. Ikke mindst fordi man har brug for tal både for national produktion og eksport/import-tal. Hvis man vil bestemme markedsstørrelsen på et udenlandsk marked kan det være en god idé først at gå til det relevante nationale statistikbureau evt via et af de link der findes under Landeinformation. En genvej er listen over statistikbureauer hos Danmarks Statistik.
Det er dog langt fra i alle tilfælde, at det er muligt at finde lige så detaljerede produktions- og import-/eksporttal som hos Danmarks Statistik.
Mange statistikbureauer offentliggør detaljerede opgørelser, men ofte bliver udenrigshandels- og produktionsstatistikken opgjort efter forskellige klassifikationer (nomenklaturer). De internationale statistikpublikationer er heller ikke så detaljeret opgjort på produktsiden, som tilfældet er for de danske publikationer. Hvis man vil beregne markedets størrelse ved hjælp af disse publikationer, så bliver det typisk med udgangspunkt i nogle grovere produktopdelinger eller på brancheniveau.
Det eneste internationale produkt, der opfylder kravene om at bruge samme nomenklatur til både import, eksport og produktion af varer, så man kan udregne salg eller forsyningen er Eurostats database Prodcom (Europroms), se nedenfor.
Enkelte andre statistikproducenter som f.eks. FAO bruger også samme nomenklatur for produktions- og udenrigshandelsstatistik, men dækker kun landbrugsvarer.
For mere information om nomenklaturer inden for statistik: