Skip to Main Content

Kilder til dansk og international markedsinformation: Søgning på Internettet

Præsentation af databaser mm. der indeholder information om markeder, brancher, virksomheder, forbrugere, kunder og lande

Formålet med dette afsnit

Det kan være svært at holde styr på begreberne, men med det "frie" Internet menes her de ressourcer, informationer og data, der ligger frit tilgængeligt på Internettet. Informationer som typisk søges frem ved hjælp af Internettets søgemaskiner.

Indtil nu har vi primært beskæftiget os med resourcer, informationer og data, der er tilgængelige via CBS Biblioteks databaser eller fra offentlige institutioner som statistikkontorer og internationale organisationer.

I denne del fokuseres der især på redskaber til at finde relevant information på Internettet, dvs. hvordan man søger på Internettet.

Litteraturhenvisninger

Information på Internettet: Søgeredskaber

Gennem årene er der udviklet forskellige søgeredskaber, der alle har til formål at optimere søgeprocessen på Internettet. Her er der en kort præsentation af hovedgrupperne:

  1. Generelle vejvisere (General directories):

    samling af websider indsamlet og klassificeret efter emne, som skulle gøre det nemre at bladre gennem samlingen. Dette søgeværktøj var det dominerende indtil søgemaskinerne tog over i begyndelsen af forrige årti. Eksempler er Yahoo! Directory der lukkede med udgangen af 2014 og nu er ”overtaget” af Yahoo! Small Busisness og Open Directory.

    Søgetip: kan være et godt sted at starte rent søgemæssigt, hvis man ønsker nogle få udvalgte sites til sit emne

     

  2. Søgemaskiner (Search engines):

    kan med fordel bruges når man ønsker at finde information om afgrænsede emner, finde præcise referencer mm. Eksempler er Google og Bing.

    Søgetip: Når man søger afhænger søgeresultaterne meget af de anvendte søgeord kombineret med de afgrænsningsmuligheder, der tilbydes i de enkelte søgemaskiner. Søgeteknikken får afgørende betydning, jfr. f.eks. Google Advanced Search

     

  3. Specialiserede vejvisere (Specialized directories) - Ressource Guides, Research Guides, Metasites, LibGuides:

    Vejvisere med samlinger af internetressourcer (collection of links) om et bestemt emne, land, organisation osv. Dette værktøj er en videreudvikling af de generelle vejvisere. Det kan ofte være en god indgang til at finde “kvalitetsressourcer" inden for et bestemt emne, en branche, et marked mm.

    Søgetip: de specialiserede vejvisere kan lokaliseres via søgemaksiner ved f.eks. at søge på relevant “emneord” og f.eks. Research Guide eller LibGuides
    Søgeeksempel i Google: "beer industry" Research Guide

     

  4. Portaler (Portals):

    a site that serves as a gateway or starting point for a collection of web resources. Portals typically have a variety of tools (such as a search engine, directory, news, etc.) on a single page. Often portals are personalizable for content, layout, etc.

  5. Tools to identify other kinds of internet content, such as discussion groups, images, audio, RSS and blogs.

Evaluering af indholdet på Internettet

As taken from the UCLA website seen below, one must always consider the following questions when using a web resource:

  • Purpose: Why was it created?

  • Authority: What are the author’s credentials?

  • Scope/Coverage: What does it include and leave out?

  • Accuracy: Is the information provided correct?

  • Currency: When was it created or last updated?

  • Objectivity: What is the author’s or sponsor’s point of view?

     

CBS Library, Solbjerg Plads 3, DK-2000 Frederiksberg, Denmark

Homepage | Addresses and Opening Hours | Contact