Skip to Main Content

Kilder til dansk og international markedsinformation: Forbrugere og kunder

Præsentation af databaser mm. der indeholder information om markeder, brancher, virksomheder, forbrugere, kunder og lande

Lokalisere B2B-kunder via Virksomhedsbaser

Virksomhedsbaser kan ved hjælp af branchekoder, produktkoder og andre klassifikationer bruges til at lokalisere mulige kunder. Eksempler på relevante databaser er:

  • ORBIS: lokalisere virksomheder via følgende branchekoder: NACE, NAICS og SIC. Alle virksomheder i databasen har fået tilføjet alle tre branchekoder
  • KOMPASS: lokalisere virksomheder på baggrund af dets meget omfattende produktkodesystem (mere end 50.000 produktkoder). Desuden kan du også afgrænse virksomhederne efter status som Producent, Distributør, Service og om de er Eksportører eller Importører
  • Oversigt over øvrige virksomhedsbaser: oversigt over tilgængelige virksomhedsbaser via CBS Bibliotek

Forbrugere i tal og tekst - udvalgte databaser

Passport Euromonitor

Generelt om Passport: fokus på data og information om forbrugsvarer (FMCG, Fast Moving Consumer Goods). Den indeholder gode statistikker for bl.a. market size, brand shares og company shares, og for de enkelte lande indeholder den forbrugeranalyser med forecasts, trends og lifestyles. For de fleste lande finder du også information om den økonomiske vækst, de demografiske trends og forbrugeradfærd.

Fokus på Forbrugere (Consumers):
Under menupunktet Consumers kan man finde information om forbrugere, forbrugertrends og livsstil i enkelte lande. Indholdet er opdelt i følgende underkategorier:

  • Households
  • Income and Expenditure
  • Lifestyles
  • Population

I rapporterne Consumer lifestyles findes oplysninger om blandt andet: Population, Language and Religion, Consumer Segmentation, Health, Urban Development, Home Ownership, Household Habits, Income, Workforce, Consumer and Family Expenditure, Eating Habits, Media, Communications m.fl. Se mere om Passport. 

Statista

Generelt om Statista:
Statista er en statistikportal, der leverer statistik og rapporter om en lang række emner som f.eks. medier og reklame, internet, dagligvarer, detailhandel, sport og fritid, teknologi og telekommunikation eller transport og turisme. Ifølge egne oplysninger er der statistik om mere end 80.000 emner hentet fra over 22.500 forskellige kilder. Geografisk dækker Statista hele verden. Desuden er der adgang til rapporter og analyser, forbruger- og markedsundersøgelser samt trendanalyser.

Fokus på forbrugerne:
I Statista er indholdet inddelt i en række undermenuer:

  • Statistics: indeholder brancheopdelt statistik hvor der også er meget data på forbrugerne
  • Reports: indeholder bl.a. rapporter om
    • Digital & Trends: in-depth information on important and trending topics, such as 5G, digitalization, or artificial intelligence (AI). From cyber security, cloud computing, and robotics to e-commerce and virtual reality (VR), all significant trends are covered.
    • Consumers & Brands: Overview of what consumer are thinking, featuring survey data on usage, behavior and attitudes, opinions and preferences. Get to know the customers in different countries and industries.
  • Outlooks: the Market Outlooks provide market sizes, forecasts and other indicators for the digital economy, key consumer markets and relevant automotive markets for up to 150 countries.
  • Global Consumer Survey: allows analyses of consumer behavior and media usage in the on- and offline world based on the data of 700,000 consumers from 55 countries, who were surveyed about 50 topics and 6,500 brands.

 

 

WARC - World Advertising Research Center

Artikler, case studies, trend analyser, konference og research papers samt statistik inden for markedsføring, reklame og medier.
Du finder et særligt afsnit om forbrugerne. Vælg More > Topics > Categories => Consumer research & insight.

Gallup PC / Index Danmark  (kun adgang fra CBS Library Data Lab - 1. sal i biblioteket)

Indhold:
Index Danmark giver adgang til dybdegående og detaljeret viden om den danske forbruger og danskeren som sådan. Der måles løbende på danskernes mediebrug, livsstil, adfærd, demografi, geografi, forbrug og indkøb, holdninger, interesser, aktiviteter, adfærd, ejerskab/alder/overvejelser overfor langvarige eller kortvarige produkter og meget mere. Muligheden for at opbygge præcise målgrupper gør, at man kan få et mere præcist billede.
Data omfatter det danske marked.

Datagrundlag:
Undersøgelsen dækker det danske marked og har ca. 4.700 respondenter.

Adgang til databasen:
Der er adgang til GallupPC for CBS-studerende og CBS-ansatte efter forudgående tidsbestilling. Databasen findes i CBS Library Data Lab (1.sal i biblioteket på Solbjerg Plads).
Der er adgang til data fra modulerne Marketing inklusiv Business-to Business samt Gallup Kompass med bl.a. segmenteringsoplysninger.
 

Opdateringer:
Gallup ændrede i 2019 måden de udsender opdateringer på.

Efter 2. halvår 2019: Alle opdateringer er nu helårlige. Det gør, at man får adgang til en større mængde respondenter i hver enkelt undersøgelse. Fremadrettet vil dette være en forbedring. Minusset er, at det er sværere at sammenligne og se trends med de mest aktuelle tal.

Før 2. halvår 2019: GallupPC/Index Danmark er før 2. halvår 2019 opdelt i 3 opdateringer: 1. halvår, 2. halvår og helårlig. De halvårlige undersøgelser har ca. 12.000 respondenter og den helårlige samler dem og består således af ca,. 24.000 respondenter. Vil du have mange respondenter skal du benytte den helårlige. Når 1. eller 2. halvår er tilgængelig, kan du i ofte få mere aktuelle tal - men med færre respondenter.

Første halvår er normalt tilgængelig på pc'en omkring oktober. Anden halvår normalt i april efterfølgende år og helårlig normalt i maj.

 

Vejledninger mm. til Gallup PC / Index Danmark:

Diverse vejledninger i brug af systemet findes ved computeren.
Sådan booker du Gallup PC / Index Danmark computeren, se Bookingkalender
Bookningen er først gyldig, når du har modtaget den endelige bekræftelse pr. e-mail.
Maskinen står i CBS Library Data Lab på 1. sal på biblioteket.
Når du booker Gallup PC / Index Danmark computeren, bekræfter du samtidigt, at du vil følge de gældende retningslinjer, og at du er ansvarlig ved et evt. misbrug af GallupPC.

Danmarks Statistik

Nationale statistikbureauer som f.eks. Danmarks Statistik indeholder mange data om forbrugerne. Indholdet i Danmarks Statistik er inddelt i 9 emner og under hvert emne er der en række underemner. 

 

Som det fremgår af dette skærmbillede kan der findes data om forbrugerne under hvert emne. Her skal fremhæves et par eksempler:

  • under Økonomi er der data om forbrug: forbrugsundersøgelsen, forbrugerforventninger, elektronik i hjemmet mm.
    Forbrugsundersøgelsen belyser f.eks. danskernes detaljerede privatforbrug. Statistikken anvendes blandt andet som vægtgrundlag til Forbrugerprisindekset og til beregning af det private forbrug i Nationalregnskabet. Statistikken blev første gang udarbejdet i 1897 og årligt siden 1994.
  • under Kultur og fritid er der statistik om adfærd inden for kultur og fritid samt den digitale adfærd
    Digital adfærd kortlægger danskernes adgang til og brug af it og internet, herunder e-handel, mobilt bredbånd, it-sikkerhed, e-skills, digital selvbetjening og sociale medier mv.

Statistikbanken

I denne store database findes den detaljerede statistik. Emneinddelingen er den samme som på hjemmesiden for Danmarks Statistik.
Det er muligt at eksportere data til bl.a. Excel

 

                  

Eurostat

Eurostat indsamler og publicerer statistik fra hele Europa. I sin opbygning og emneinddeling minder den meget om Danmarks Statistik. Men indholdet er ikke 1:1.

 

 

  • European Marketing Data and Statistics 2012. 47th ed. London: Euromonitor International Ltd., 2011. Gale E-books, 
    "Presents comparable demographic, economic and marketing statistics for 44 European countries. Statistics researched range from advertising, health, media and leisure to home ownership, external trade and population trends"
  • International Marketing Data and Statistics 2012, 36thed. London, England: Euromonitor International Ltd., 2011. 697 pp. Gale E-books
    "Presents hard to find demographic, economic and marketing statistics for 160 non-European countries, featuring a broad range of data including home ownership, health and population statistics"
     

 

 

Kunderne på producentvaremarkederne (B2B) i tal og tekst

De væsentligste statistiske informationskilder vedrørende virksomheder som kunder på producentvaremarkeder er branchestatistikker med oplysninger om antal virksomheder i de forskellige brancher, deres regionale / geografiske fordeling, deres størrelse m.m.:

 

  • STAN: OECD Structural Analysis Statistics   (tidligere navn: OECD STAN database for industrial analysis)
    Indeholder bl.a. tal for produktion, import og eksport opdelt efter ISIC branchekoder. 
    "The STAN database for industrial analysis provides analysts and researchers with a comprehensive tool for analysing industrial performance at a relatively detailed level of activity across countries. It includes annual measures of output, labour input, investment and international trade broken down by International Standard Industrial Classification codes including those covering services" (citeret fra hjemmesiden)
     

  • INDSTAT / UNIDO  
    Database med tabeller for alverdens lande, der viser antal virksomheder, ansatte, værditilvækst mv. for industribrancherne         fordelt på ISIC branchekoder og med primær fokus på fremstillingserhvervene
     

  • Danmarks Statistik / Erhvervslivet på tværs
    adgang til tabeller mm. der bl.a. beskriver strukturen i erhvervsliver. Mere detaljeret information kan findes i Statistikbanken.

 

Kilderne til tekstinformation om virksomhedernes adfærd som kunder på udenlandske producentmarkeder er som udgangspunkt de samme som kilderne vedr. udenlandske markeder i tekst.

 

Forbrugere - flere informationsressourcer

Baggrundsoplysninger om befolkningen (forbrugerne) i forskellige lande kan bl.a. findes i de internationale statistikker, som især udmærker sig, hvis man vil sammenligne flere lande. Ønsker man yderligere detaljer om enkelte lande kan det være formålstjenligt at undersøge, hvad det relevante nationale statistikbureau kan levere

Danmark:

Danmarks Statistik:
Danmarks Statistik indeholder mange data om forbrugerne (se ovenfor for mere detaljeret præsentation)

Conzoom - Geodemografisk klassifikation
Få adgang til e-bogen fra 2015 "Geodemografisk klassifikation" fra Conzooms hjemmeside. Bogen inddeler den danske befolkning på baggrund af data, tal og statistikker inddelt i 9 overordnede befolkningsgrupper og 36 specifikke husstandstyper.
conzoom©  er en "datadrevet segmenteringsmodel, der på baggrund af hårde data, tal og statistikker fra offentlige registre inddeler og beskriver husstande og deres beboere som  forbrugere og borgere" (citeret fra hjemmesiden)


Europa:
 

Eurostat
Database og publikationer om Europa med sammenlignelige tal for alle EU- og kandidatlande. Et eksempel er befolkningstatistikken og dette link til en række statistikker om leveforhold og sociale forhold.

Europe in figures: Eurostat yearbook
Årlig publikation, der dækker alle generelle aspekter af EU-landenes befolkning, økonomi, forbrug, erhvervsliv m.v.
 


Internationalt: 
 

International Programs. (U.S. Census Bureau) 
Data om befolkningen i alverdens lande. Lav fx din egen befolkningspyramide ved hjælp af disse tabeller over befolkningen fordelt på alder og køn i over 200 lande i perioden 1950-2050.

Demographic Yearbook / United Nations 
Befolkningstal i alverdens lande, fordelt på alder og køn.

ILOSTAT
Database (tidligere navn: Laborsta database / International Labour Organization)
ILO's database indeholder data fra alverdens lande vedr. lønninger, beskæftigelse og priser på fødevarer.

Global Consumption Database (World Bank)
indeholder data om privat forbrug i udviklingsøkonomier (consumer spending patterns in developing countries)
Users can access spending numbers, view graphs and tables, and download data for analysis. The data can be broken down in several ways:

  • By country—for 92 developing countries and emerging markets
  • By location—for rural and urban locations
  • By consumption segment—for lowest, low, middle, and higher
  • By sector—for 12 sectors including food and beverage, housing, clothing and footwear, energy, transport, health, information and communications technology, education, personal care, water utility, financial services
  • By category—for 25 sub-sector level categories, including dairy, grains, meat and fish, and fruits and vegetables within the food and beverage sector
  • Specific products and services—for 107 detailed sub-category items, including fresh milk, preserved milk, eggs, butter, and cheese within the dairy category

CBS Library, Solbjerg Plads 3, DK-2000 Frederiksberg, Denmark

Homepage | Addresses and Opening Hours | Contact