Omtale af databaser mm. hvor der findes opgørelser, estimater og forecast for markedsandele (market shares)
Andel i procent af det totale salg af et givet produkt, brand, serviceydelse eller vare.
En markedsandel refererer til forholdet mellem afsætningen af en virksomheds vare og den samlede omsætning af varen på et givet geografisk marked som f.eks. et land.
Virksomhedsrapporterne (Company Profiles) i MarketLine analyserer både virksomhederne og brancherne. I forbindelse med en omtale af de førende virksomheder inden for en branche og de største konkurrenter er der ofte en grafisk fremstilling af markedsandelene for en virksomhed.
Market Share Reports
Market Share Reports, 2012" (adgang via Gale Ebooks)
Den indeholder data vedr. markedsandele inden for 50 brancher fordelt på virksomheder og produkter. Denne publikation indeholder også historiske data. Geografisk ligger fokus især på det nordamerikanske marked, men også med en del data om det europæiske og asiatiske marked.
Søgetip: find publikationen "Market Share Reports" via Title List (fra Menulinjen) eller søg via Advanced Search > Publication Title)
Statistikportalen Statista indeholder megen statistik om markedsandele. Data er hentet fra mange forskellige kilder, men er alle godt dokumenterede. Statista findes i flere sprogudgaver, som ikke er helt identiske i indhold.
Søgetips: søg på "market share" og kombinér med navn på produkt, virksomhed mm; f.eks.: "market share" AND tablet
Passport - Euromonitor
I forbindelse med virksomhedsrapporterne (Company Profiles) i Passport findes der ofte opgørelser over markedsandele.
Søgetip: søg f.eks. på et virksomhedsnavn i søgeboksen
Bemærk at du kan finde markedsandele både for virksomheden og dets brands / mærkevarer
I Factiva er det muligt at søge artikler frem, der specifikt omhandler en virksomheds eller et produkts markedsandele
Søgetip: under kategorien Subject vælg Corporate/Industrial News og derefter Markets/Marketing > Market Share>...
Eller vælg funktionen Look up og søg på ordet Market Share.
Kombiner denne søgning (med funktionen Modify Search) med navn på virksomhed, produkt eller branche.
Denne database indeholder især information om mere end 80 af de nye udviklingsøkonomier (emerging markets) som f.eks. BRIK-landene. Oplysninger om markedsandele (market shares) findes bl.a. på følgende måde:
1. In the first search box, type in your company or industry
2. To the left of the results, find the Source Types section and look for Market Research Reports. Industry profiles often include this information as well.
OR
2. To your initial search, add "market share" (in quotations) to the second search box
"Market Share Reports, 2012" (adgang via Gale Ebooks)
indeholder data vedr. markedsandele inden for 50 brancher fordelt på virksomheder og produkter. Denne publikation indeholder også historiske data. Geografisk ligger fokus især på det nordamerikanske marked, men også med en del data om det europæiske og asiatiske marked.
Søgetip: find publikationen "Market Share Reports" via More > Title List eller søg via Advanced Search
Statistikportalen Statista indeholder megen statistik om markedsandele. Data er hentet fra mange forskellige kilder, men er alle godt dokumenterede. Statista findes både i en tysk og engelsksproget udgave, og de to udgaver har ikke identisk indhold.
Søgetips: søg på "market share" og kombinér med navn på produkt, virksomhed mm; f.eks.: "market share" AND tablet
Virksomhedsrapporterne (Company Profiles) i Business Source Complete (bl.a. fra MarketLine) analyserer både virksomhederne og brancherne. I forbindelse med en omtale af de førende virksomheder inden for en branche og de største konkurrenter er der ofte en grafisk fremstilling af markedsandelene for en virksomhed.
I Factiva er det muligt at søge artikler frem, der specifikt omhandler en virksomheds eller et produktnavns markedsandele
Søgetip: under kategorien Subject vælg Corporate/Industrial News og derefter Marketing/Market Research>Market Share>... Eller vælg funktionen Look up og søg på ordet Market Share. Kombiner denne søgning (med funktionen Modify Serach) med navn på virksomhed, produkt eller branche.
EMIS Professional indeholder især information om mere end 80 af de nye udviklingsøkonomier (emerging markets) som f.eks. BRIK-landene. Oplysninger om markedsandele (market shares) findes bl.a. på følgende måde: